Nebunia jucată - eșec sau împlinire ?
Doctorand
Alexandru Savu
În percepția noastră, soluția pe care o alege Hamlet îl ajută
să dea în vileag uciderea de frate, în pofida consecințelor dezastruoase. Dacă nu s-ar fi
prefăcut că nu-i în toate mințile, Claudius l-ar fi dibuit mai devreme și l-ar fi neutralizat. Sub mască,
Hamlet și-a dosit gândurile. A reușit să dejoace supravegherea la care
era supus, s-a convins fără dubii de vinovăția unchiului și a trecut, în fine, de la reflecție, la acțiune. Marele succes al strategiei
sale este convertirea gândului în faptă. Mimarea rătăcirii mintale l-a ajutat
să-și învingă ezitările.
Unii înclină să creadă că, exceptând
detronarea lui Claudius, demersul prințului a reprezentat un eșec. În ce ne privește, avem unele rezerve în acest
sens. Recunoaștem că acțiunile lui Hamlet s-au soldat cu
moartea unor ființe, aparent nevinovate, din anturajul
regelui. Polonius, Guildenstern, Rosencrantz și Laertes sunt personajele la care
facem referire.
Polonius, însă, poate fi acuzat de
complicitate la aranjamentele malefice ale regelui, care vizează păstrarea
tronului. Nu putem ști dacă
era la curent cu dedesubturile asasinării regelui Hamlet. Însă maniera în care
își sfătuiește fiul, Laertes, înaintea plecării
în Franța, precum și învățăturile date slujitorului său Reynaldo,
trimis la Paris să afle vești despre fratele Ofeliei, îl recomandă ca fiind un spion
înnăscut. Este un ins abil, un supraviețuitor cu instinct de jucător la ruletă. Astfel încât îl
considerăm capabil să comită acte de trădare. E posibil să fi ocupat aceeași poziție și în perioada domniei regelui
Hamlet. Simțindu-l pe acesta părăsit de puteri și anticipând urcarea pe tron a lui
Claudius, poate că a fost implicat într-un complot. De asemenea, poate fi
suspectat de tăinuirea relației incestuoase dintre regină și cumnatul ei.
Toate
aceste afirmații sunt simple supoziții. Evidente sunt numai participarea
directă la spionarea prințului și decizia sa de a curma relația de iubire dintre Ofelia și Hamlet.
Foștii colegi ai prințului, apoi, poartă vina iscodirii
acestuia. Erau, de bună seamă, informatori ai regelui. Și slugi, primejdioase, dacă ne
gândim la escortarea lui Hamlet spre Englitera și la transportul scrisorilor lui
Claudius către suveranul englez. Dacă hârtiile ar fi fost înmânate
destinatarului, prințul putea
să-și piardă viața.
Laertes,
în fine, este complicele lui Claudius, luând parte la manevrele care au ca scop
asasinarea lui Hamlet. Junele educat la Paris acceptă să se păteze cu sângele
prințului pentru a răzbuna moartea lui
Polonius. Îl onorează totuși faptul că se zbuciumă să deslușească împrejurările acestei morți. Este o dovadă a interesului
pentru respectarea memoriei părintelui decedat. Însă mijloacele la care
apelează tânărul, pe care cetatea dorea să-l înscăuneze, nu-i fac cinste. Pentru
un cavaler, folosirea unor mijloace necurate de rezolvare a unui duel – otrăvirea
vârfului spadei – reprezintă un act de lașitate.
Gertrude,
mama prințului, este și ea una dintre victimele urzelii
concepute de principe. Regina este culpabilă, mai întâi, pentru graba de a se
căsători cu Claudius. Faptul că-l sprijină pe ucigaș și că îl roagă pe Hamlet să se împace
cu noul stăpân nu-i face figura mai luminoasă. Pasivitatea (sau cârdășia ei) înlesnește mașinațiunile uzurpatorului. E îngăduitoare
cu orice inițiativă a acestuia și asta menține bănuielile privitoare la
implicarea ei în otrăvirea primului soț. Ipoteza complicității, pe de o parte, și prezumția de nevinovăție a reginei sunt la fel de credibile.
Singura
care își păstrează neatinsă inocența este Ofelia. Fiica lui Polonius nu
poate fi acuzată de nimic. Singura obiecție s-ar lega de atitudinea de totală supunere în fața tatălui ei. Însă, în epoca
elisabetană, supușenia se bucură de considerația unei maniere virtuoase. Hamlet a
sacrificat dragostea dintre el și Ofelia, umilind-o și înjosind-o pe fată, chiar dacă nu acestea erau
sentimentele sale. Și-a dat
seama că legătura lor înlesnea controlul exercitat de Claudius.
Evităm
formularea unor verdicte clare care să vizeze vinovăția unora sau altora, cu excepția lui Claudius, întrucât tragedia
este plină de ambiguități. Încheiem
reamintind că jocul nebuniei mimate, strategia prințului de adormire a atenției suveranului și, implicit, stilul de detectare a
prihănirii acestuia au culminat cu autodemascarea lui Claudius. Ideea reprezentației cu Uciderea regelui Gonzago și prologul-pantomimă care înscena
uciderea regelui au produs rezultatul scontat. Nu ne miră faptul că încununarea
inițiativei lui Hamlet s-a produs ca
urmare a unui act artistic – spectacolul oferit de trupa acelor histrioni.
Shakespeare propune ca soluție pentru asanarea
unei societăți bolnave de suspiciune, însângerată
de omoruri, tarată de incesturi, adulter și minciună prestația unor actori, fie și aflați într-un moment de declin. Arta, chiar și în perioadele ei de restriște, este capabilă să salveze
omenirea din prăpastia răului. Hamlet-dramaturgul coboară pe scenă, regizându-și propriul scenariu și devine Hamlet-regizorul. Sesizând
unele discrepanțe în interpretare, îi povățuiește pe actorii manierizați cum să rostească un text,
potrivindu-și vorba cu gestul și gestul cu vorba. Mesajul
shakespearian este, însă, mai complex. Filosoful, omul care concepe lumea ca pe
o existență perfectă, coboară din înălțimea meditațiilor sale pe suprafața plină de denivelări a vieții și le arată oamenilor calea spre
puritate. Pentru principe, actorii simbolizează poporul, lumea, iar el,
dramaturgul și regizorul, artistul în fond, preia
sceptrul și se adresează mulțimii. Învățăturile adresate actorilor sunt o expresie
a fazei de trecere de la gând la făptuire.
Succesul
prințului constă în aceea că îl determină
pe regele criminal să se dea de gol, iar impardonabila greșeală, care va provoca un lanț de nenorociri, este uciderea lui
Polonius. Pentru întâia dată, Hamlet s-a decis să acționeze, însă crima aceasta îi va
grăbi sfârșitul.
În
final, pe tronul Danemarcei se urcă Fortinbras. El este căpetenia norvegiană cu
pretenții teritoriale, de care se vorbește la începutul tragediei. E tipul
militarului curajos și iubit
(poate și temut) de supuși. Horațio îi va înmâna cheile cetății. Victoria lui Hamlet este una a
gândului, tot așa cum drama sa este una a ezitării.
Adică, a calculului probabilităților, a ispitei posibilului.
Bibliografie
I.
OPERE
Shakespeare,
William, Opere, vol. VII Hamlet, prinț al Danemarcei, traducere de Petru Dumitriu,
București, Editura de Stat pentru
Literatură și Artă, 1959.
II. REFERINȚE CRITICE
Volume
Acterian,
Haig, Shakespeare, prefață de Marian Popescu, București, Editura Ararat, 1995.
Banu,
George, Scena supravegheată. De la
Shakespeare la Genet,
traducere de Delia Voicu, București, Editura UNITEXT, Iași, Editura Polirom, 2007.
Lăzărescu, A.
Dan, Introducere în
shakespeareologie, prefață de autor, cu o notă de Adriana
Munteanu, ediția a doua, Craiova, Editura Sim Art,
2008.
Omescu, Ion, Hamlet sau ispita posibilului, București, Editura Cartea Românească, 1971.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu