Actorul- păpuşar, un veşnic călător având alǎturi
bagajul cu sensibilitate
Carisma
şi perseverenţa sunt două dintre punctele forte ale viitoarei absolvente Romila
Mădălina-Andreea de la specializarea Arta Actorului mânuitor de păpuşi şi
marionete. Pe o bancă din boemul Iaşi, facem cunoştinţă cu lumea teatrului
văzută din perspectiva artistei.
Lazăr Lavinia: Care
este prima ta amintire legată de arta teatrală?
Romila Mădălina:
Dacă te referi aici la activităţile mele din afara facultăţii, de prin liceu
sau chiar şcoala generală....(gânditoare) ... Stai. Prima mea întâlnire cu
teatrul a fost la grădi. Aveam roluri
de genul: vulpiţa, varza ...nu mai știu ce era în vogă pe atunci. Am
văzut un spectacol cu păpuşi la paravan, şi ca să vezi ironia, la patru, cinci
ani, îi spuneam mamei: mami, am văzut un
spectacol cu păpuşi, mi-a plăcut foarte mult şi cred că este foarte greu ce fac
acei artişti. Oare am să fac şi eu asta vreodată? Iar peste ani, am pornit pe acest drum. Cu siguranţă, acest
dar l-am primit de la Cel de Sus. S-au intersectat prea bine gândurile mele de
mic copil cu cele de adult.
L.L.:
Fiecare
actor are date particulare care îl determină să aleagă acest drum. Din punctul
tău de vedere care sunt acestea?
R.M.: Dorinţa
de a da la teatru a fost mai puternică prin clasa a IX-a, când făceam parte din
trupa de teatru a şcolii Ozeneul cu
pedale, înfiinţată de profesoara de română.
L.L.: Ce simboliza
numele trupei?
R.M.: A
fost ales la întâmplare. Tocmai acest lucru mi se părea hazliu. Nu avea vreo
semnificaţie anume. De atunci am rămas în lumea teatrului şi în semestrul doi,
la final de liceu, m-am hotărât să urmez această cale. Iniţial m-am înscris la
secţia Actorie, negândindu-mă că vreau să urmez specializarea Arta Actorului mânuitor
de păpuşi şi marionete. Când am fost la facultate să mă înscriu m-am întâlnit cu
doamna profesoară Anca Ciofu care mi-a povestit și
despre această specializare. Doream pur şi simplu să intru în lumea asta. Am
avut noroc să intru la acestă specializare. Chiar a fost un noroc pentru mine
şi m-am redescoperit.
L.L.: Îţi găseşti pacea
interioară prin teatru? Îl percepi ca pe o formă de terapie?
R.M.: Da,
este o formă de terapie. Îmi place să cred că mă hrănesc cu teatru. Iubesc
faptul că pe scenă poți
fi tot ce vrei tu. Pe scenă nimeni nu te judecă, toţi spectatorii
conştientizează faptul că faci un rol, şi cu cât eşti mai credibilă, cu atât
este mai bine. Aşadar, teatrul pentru mine este şi o formă de terapie şi aşa aş
vrea să fie toată viaţa.
L.L.: Relaţia cu
marioneta şi cu celelalte păpuşi te încarcă în viaţa de zi cu zi?
R.M.:Păpușile
sunt minunate dacă ajungi să le înțelegi.Ţin
să specific că avem un atelier unde ne construim păpușile
și
acolo atmosfera creată este una de poveste, deoarece grupul în care mi-am
petrecut cei trei ani a fost unul plăcut şi întotdeauna am avut momente
frumoase care merită povestite. Chiar dacă de cele mai multe ori prenandezul ne
dă dureri de cap la propriu și aracetul nu se
dezlipește de noi, ceea
ce reușim să facem sub îndrumarea domnului
profesor Iațeșen
ne face se uităm de toate lucrurile neplăcute.
L.L.:
Ce se petrece în mintea ta când
contruieşti o păpuşă?
R.M.: Atunci
când construieşti o marionetă sau chiar
o păpuşă Bi-Ba-Bo care este foarte simplă, îţi pui într-un fel o parte din
tine, iar atunci când o mânuieşti, te simți pe tine dar parcă într-o altă Galaxie
şi simţi că nu faci în zadar şi trebuie finalizat tot... şi te naşti. În acel
moment ţi-e drag să lucrezi cu păpuşa pe care ai contruit-o. Îţi dai mult
interes pentru momentul tău.
L.L.: Ai avut vreodată vreo
revelaţie pe scenă?
R.M.: Nu
am avut niciodată o revelație:
de exemplu să fiu cufundată foarte tare în rol preţ de câteva zile. Tot ce simt
atunci când interpretez un rol e o stare de bine şi de satisfacţie interioară.
Poate nu mă mai simt în totalitate în momentul în care înţeleg un personaj, dar
totul se opreşte aici.
L.L.: Expresia arta cere sacrificii – a primit multiple
conotaţii. În spectacolul de licenţă Iadul
ce sacrificii ai făcut?
R.M.: Personajul
meu din Iadul a fost ales mai mult
sau mai puţin pe personalitatea mea, pe felul meu de a fi; mă regăsesc puţin în
personaj. Ce am sacrificat? Am sacrificat poate o parte din ceea ce aş fi putut
eu să fac, ceea ce sunt eu ca actor în devenire. Nu sunt mulţumită de prestaţia
mea pe scenă, nu am avut ocazia să cunosc acest personaj, poate că nici nu mi-am
sacrificat prea mult din timp, nu am avut dorinţa de a-l cunoaşte mai bine.
L.L.: În rolul pe care
l-ai avut în spectacol, simţi că ai estompat mult din temperamentul tău sau te
regăseşti în totalitate?
R.M.:
Eu sunt o persoană sangvinică şi puţin colerică. Personajul e compus din mai
multe părţi predominante. Cele predominante fiind bunătatea, calmitatea şi
înţelegerea. Nu m-am putut manifesta cum sunt eu cu adevărat, nu am putut să
exploatez răutatea pentru că personajul
nu îmi permitea, mereu trebuia să fiu calmă și
împăciuitoare. Faptul că nu am avut multe replici şi nici interacţiune cu alte
personaje, m-a făcut să intru într-o zonă de confort şi orice aş fi făcut
personajul nu se putea decupa de celelalte. Iar la un moment dat m-am plafonat.
A urmat să adresez următoarea întrebare, când
la un moment dat, un bătrân, cu gânduri paşnice a fost încântat să ne observe
într-un asemenea dialog. A aflat ce studiem şi minute bune am schimbat idei
despre teatru şi personalităţile din această lume. Cât de multe aprecieri şi
amintiri îi mai reveneau în minte... A
rostit lucruri la care am reflectat, printre altele a spus: scumpilor, noi nu avem prieteni, sunt
cunoştinţe şi atât... După trei sferturi de oră, ne-am zis, nimic nu e lăsat în voia întâmplării şi am continuat
călătoria gândurilor...
L.L.: Ce sentimente te
cuprindeau după finalizarea fiecărui rol?
R.M.: Depinde
ce fel de personaje aveam și de cât de bine
eram pregătită. Dacă nu eram sigură pe ceea ce făceam, sfârșitul
spectacolului era ca o eliberare, dar dacă eram stăpână pe personaj, mă bucuram
de aplauze și bineînțeles că aveam și
o mulțumire
sufletească pentru că știam că merit
acele aplauze.
L.L Există vreo scenă
dintr-un film care te-a marcat în mod deosebit şi care să te facă să-ţi doreşti
personajul?
R.M.:
„Dancer in the dark”, un
film în regia lui Lars Von Trier care m-a marcat pentru o lungă perioadă. Scena
în care femeia a fost spânzurată a fost cea care m-a lăsat fără respirație pentru că era cu o încărcătră emoțională de nedescris.Un film genial. Sunt atrasă de rolurile
negative, deci orice e rău e bine venit.(râde)
L.L.:
Dacă teatrul nu ar fi existat, cine ar
fi fost Mădălina Romila astăzi?
R.M.: Deși
am aplicat doar pentru Facultatea de Teatru, după terminarea liceului, în
sufletul meu există și dorința de a urma şi
istoria și poate, de ce
nu, de a deveni și psiholog.
Finalul
interviului a fost unul special. Oraşul întreg plutea de o abundenţă de început
de aprilie şi dădea semne că a obosit, dar luminile existau. Oamenii, în
parcuri, pǎreau ameţiti de tot ce se petrecea în jur: de la stelele căzătoare,
la staţiile abandonate sau jocul păsărilor libere. Ne era martoră luna şi
sunetele tramvaielor rătăcite.
Lavinia Lazǎr –Teatrologie, Jurnalism teatral,
anul II
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu