Un bărbat și... cam multe femei...
Adaptare
după piesa ”Un bărbat și mai multe femei” de Leonid Zorin
Adaptarea și regia: Bogdan Ulmu.
Asistenţă de regie: Erica Moldovan
Ilustraţie muzicală: Geo Şfaițer
Distribuţia: Aurelian Bălăiță, Laura Bilic, Erica
Moldovan şi Roxana Durneac
Locația: Ateneu Tătărași, Iași (Premiera - noiembrie
2012)
”Între o femeie și un bărbat există o singură cale de
comunicare : Lupta!” . Sub auspiciul acestei fraze stă întreaga montare a lui
Bogdan Ulmu.
Nu e un spectacol sofisticat... nici nu trebuie. Important este
mesajul, umorul care vine către spectator precum un tren accelerat care are ca
singură destinație, stația ”Sanatoriul Trandafirul Sudului!”. Piesa pune o
problemă importantă – fericirea.
Sătul și plictisit de viața sa previzibilă și
repetitivă, Arkadi își dorește un scurt concediu pentru a putea să se
regăsească. Cu mare greutate, face rost de un bilet într-o stațiune undeva, la
Ialta. Ajuns acolo, întilnește o poeta, pe Marina Istomina. Între cei doi pare
a se înfiripa ceva însă totul nu este decît o idilă platonică. Întors acasă
Arkadi descoperă că femeile din jurul său sînt schimbate. Poeziile publicate
într-un jurnal literar de Istomina îl incriminează și proiectează asupra
doamnelor din jurul său o aură de mare
crai. Mai mult, tot ele îi vor schimba carcaterul, făcîndu-l dintr-un timid și
ipohondru, într-un seducător sigur pe el.
Dialogurilor sunt cele care dinamizează acțiunea și nu
invers. Decor minimalist, dar care completeză foarte bine scena. În piesă,
femeile sunt cele puternice. Eroul pare a fi un personaj dezordonat și pierdut
printre atîtea femei, lumea învîrtindu-se năucitor de repede în jurul său. Însă
rolul bărbatului este de departe, cel mai greu. Atît prin durată – Aurelian Bălăiță
nu părăsește scena timp de 80 de minute - cît și prin complexitatea sa. La urma
urmei, nu e ușor să faci față mai multor
femei... în cazul nostru, două: Erica
Moldovan și Laura Bilic - care malițios și cameleonic interpretează mai multe
tipologii feminine. Roxana Durneac are și ea cîteva mici roluri, introduse de
regizor. Un spectacol sugestiv prin dinamica cromatică a caracterelor femine. E
asemenea uni balet rusesc, o răfuială „est-etică” care se dă între un bărbat
și... cam multe femei...
Spectacolul este unul curat, neupgradat forțat,
vulgaritatea, agresivitatea, sexualitatea exagerată - momente atît de mult
căutate astăzi de regizorii mai tineri - lipsește. Nici nu-i văd rostul...
Amprenta regizorală a lui Bogdan Ulmu dovedește încă odată că umorul și bunul
simț pot merge foarte bine împreună. Se poate așadar face un spectacol mare și
fără a forța limitele. Ingredientele sunt arhicunoscute: măsura, umorul și
tristeţea!
Piesa pune la încercare calitățile actoricești ale
tuturor protagoniștilor, momentul excepțional al dansului din tavernă între
Arkadi și Istomina fiind unul dintre ele. Alternanța rolurilor interpretate cu
mult profesionalism de Laura Bilic și Erica Moldovan e cea care dă ritm,
spectacolului. Aurelian Bălăiță duce un rol complex, de anduranță unde nu ai
voie să greșești! E asemenea unui dirijor - pe lîngă ”lupta sa” cu femeile are
și sarcina povestitorului, esențială cred eu, în legarea scenelor.
Și cum în toate există un echilibru, am să-mi închei aceste gînduri cu un mic
dialog din finalul montării: ”Acum cunosc femeile”... spune pe un ton dezamăgit
Arkadi... ”Nimeni nu e ca
tine...” ”Însă tu, Arkadi,
ești naiv ca toți bărbații” - îi răspunde, sec, nevasta.
Așa să fie, oare? ...
Lucian Parfene – Teatrologie (Jurnalism teatral), anul III
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu