Cu teatrologii pe teren
Între
două spectacole la Doroga
La începutul lunii aprilie, în orăşelul de munte, numit
Dorohoi am participat împreună cu doi dintre colegii mei de la secţia de
Teatrologie şi Jurnalism teatral la Doroga – Festival de teatru în spaţii neconvenţionale aflat la prima sa
ediţie. Evenimentul s-a desfăşurat în perioada 4-6 aprilie, având ca
participanţi studenţi de la universităţi de arte din Iaşi, Sibiu, Tg. Mureş,
Timişoara şi Bucureşti. Au fost prezentate spectacole, conferinţe, ateliere,
pentru a deschide o nouă arie în dezvoltarea „curentului” teatral şi nu în
ultimul rând, de a obişnui publicul dorohoian cu astfel de manifestări cultural
artistice.
Unul dintre „spectacolele” la care am asistat a fost Un actor destul de fad, creat de o
companie de teatru independent din Sibiu, Bridge
Theatre, în componenţa căreia găsim 4 persoane:
Constantin Podu, Alexandra Podu, Sebastian
Dobrescu şi Teodora Voineagu. Această formă de one man show, de „recital” are
la baza compoziţiei sale un dialog, care se împleteşte cu poezia sau se poate
spune că este un strigăt sincer, plin de sensibilitate şi viaţǎ ce vibrează
atât în sufletul actorului, al poetului, cât şi în cel al spectatorului.
Partiturile lirice care se derulau de-a lungul celor aproximativ 60 de minute se
transcend într-o balanţă, care cântăreşte
dualitatea dintre petele de alb şi cele de negru.
Un actor destul de fad cu Aurelian Antal
„Spectacolul” s-a desfǎşurat în Sala Oglinzilor a Muzeului de Ştiinţe ale naturii, cu un
public restrâns, fără scenografie, fără ilustraţie muzicală (putem face o
paralelă cu teatrul – laborator al lui Jerzy Grotowski), doar pe o scenă, deloc
grandioasă, acoperită cu o mochetă verde. Constantin Podu, în „rolul”
principal, fiind „costumat” în haine din viaţa obişnuită. La un moment dat,
colega sa, Teodora Voineag are o intervenţie din senin, în care aceasta recita
versuri din poemul Am zărit lumina al
lui Marin Sorescu, finalizat într-o tonalitate rigidă, rece şi însoţită de un
mic defect sesizat la nivelul rostirii scenice. O altă „surpriză” este aceea
când pe scenă este invitat domnul Aurelian Antal, declarat Cetăţean de onoare
al Dorohoiului, care şi-a relatat câteva frânturi din bogata sa activitate
artistică. Fraza, în care el afirmă printre altele că „în fiecare dintre noi se
găseşte câte o poezie”, mi-a rămas întipărită în minte. Finalurile din colajul
de versuri păreau oarecum decupate cu foarfecele, iar
actorul încheia cu câte un mulţumesc, după care spectatorii din sală pricepeau
că trebuie să se „preteze la ritualul” aplauzelor. Cu toate acestea, „spectacolului
– dialog” i-a fost atribuit un nume pe măsură, ce a „participat” la construirea
şi derularea procesului artistic.
Un actor destul de fad cu Constantin Podu
După Un
actor destul de fad am asistat la Paricidul, spectacol montat de Lucian
Pană, student al Facultǎţii de Muzică din Timişoara, secţia de regie. Textul îi
aparţine cunoscutului regizor şi scenarist român Ion Sava, şi reliefează,
printre filele manifestului său, un monolog
susţinut în cazul de faţă de Cristina Varga, studentă la actorie, în
cadrul aceleiaşi facultăţi. Personajul repetă o scenă din spectacolul
propriu-zis care se presupune că va avea loc peste câteva ore, momenţelul
sugerând faptul că trebuie să se înfăptuiască „crima împotriva
mamei”.
Paricidul cu actrita Cristina Varga
Monologul
este construit din gândurile şi trăirile
ce i se strecoară prin minte, unele făcând corelaţie cu teatrul, iar altele fiind de natură emoţională
personală. Spectacolul are loc în aceeaşi încăpere, pe aceeaşi scenă, în plus
apar câteva elemente de recuzită precum: arma crimei - un cuţit, o pelerina
neagră, o scară de lemn şi o găleată cu nişte confetti. Ambianţa sonoră
lipseşte. Trecând de stadiul textului, ca formă de monolog, se poate puncta
ideea că teatrul, după cum spunea şi esteticianul român Adrian Marino, se
apropie tot mai mult de o artă neverosimilă, convenţională, „îmbrăcată” în
„costume” pentru a păstra o aparenţă, pentru a purta nişte măşti sau putem
vorbi despre acei actori cabotini, despre regizorii plaţi, încorsetaţi în
viziunile şi părerile proprii. Asemenea „căderi” într-o oarecare concordanţă
conduc spre excesul de zel al reprezentaţiilor actoriceşti şi amintesc de o
mentalitate învechită, stagnantǎ ce nu
îi deschide teatrului noua portiţă pentru a Renaşte!
Paricidul cu actrita Cristina Varga
Paradoxal, nimic nu este
nou în teatru, aşa cum afima şi regizorul Andrei Şerban, ci doar un singur
punct e valoros, şi anume, mesajul, felul în care este creat, transmis şi
receptat. Revenind la jocul Cristinei Varga,
remarcăm o sferă de nuanţe şi accente actoriceşti, cu toate că la un moment
dat, reprezentaţia devine stridentă, obositoare şi repetitivă pentru spectatori,
din cauza textului, iar modulaţiile vocii sale par să o lase uneori fără glas,
tocmai din cauza acestui „prea – teatral”. Spre
deosebire de spectacolul anterior, Paricidul,
ca structură şi apoi ca montare, este mai consistent în ceea ce priveşte
subiectul de la care se pleacă, până la problemele din interiorul lumii
teatrale, care ar trebui să fie, în genere o lecţie, un semnal de alarmǎ pentru
toată echipa dintr-un teatru şi nu numai.
IVONA LUCAN -studentă Teatrologie, Jurnalism teatral, anul I
Parfum de viaţă pe un tractor
Primul sfârşit de săptămână din aprilie a marcat perioda
desfăşurării celei dintâi ediţii a festivalului Doroga la Teatru!. Reprezentaţiile au avut loc cu precădere în
spaţii neconvenţionale din Dorohoi, oraşul găzduind pentru prima dată un
asemenea eveniment. Într-o astfel de locaţie, anume cafeneaua La Favola di Bazi, a fost montat de
tânăra Eszter Kiss spectacolul Parfum de viaţă pe un tractor.
Regizoarea
din Târgu Mureş a colaborat la acest proiect cu două clujence: scriitoarea
Cristiana Kereszetes şi actriţa Fatma Mohamed. Monodrama prezintă povestea unei
femei numite generic Floricica, urmărind să accentueze pe baza
contrastului şi a unor situaţii mai curând paradoxale eternul
clişeu retoric al fericirii.
Vorbeam
de contrast în sensul în care mesajul brut al spectacolului se ascunde în umbra
unei voci calme şi în spatele unor poveşti
aparent incoerente. Însă sunt intruziuni fine care ajung să contureze pe feţele
celor timoraţi grimase de nostalgie. De la fabrica de tractoare unde a lucrat,
murdară şi aglomerată, până la biserica albă în care aceasta s-a cununat,
Floricica trece printr-un şir de amintiri care urmăresc decantarea mesajului,
anume obţinerea unei simplităţi care nu mai are nevoie de argumentare, de explicaţii.
Iar această simplitate este, asemenea spaţiului în care se joacă spectacolul,
neconvenţională, demascată.
Ieşirea
din convenţie aduce cu sine o schimbare de perspectivă a privitorului, o altfel
de reacţie din partea acestuia şi totodată o asimilare diferită a mesajului.
Apropierea actorului de public duce în prima instanţă la un soi de inhibare
mutuală care dă naştere unor zâmbete strâmbe şi reţinute. Interacţiunea fină a
Floricicăi cu cei din sală, tonul ei liniştit şi întrebările ei metafizice şi banale
deopotrivă, aduc o stare de confunzie naturală. Destănuirile personajului sunt
redate într-o nuanţă deloc emfatică, ceea ce produce o atmosferă familiară care
va servi drept liant apropierii fizice de public. Puşi în situaţia de a fi
mirosiţi de o floare, cei din sală
reacţionează ciudat. Protagonista recurge la simţul său olfactiv pentru a
adulmeca frica şi boala din oameni, repetându-le acestora că întâlnirea lor a
mai avut loc. Mulţi iau afirmaţia ca atare, aprobând ori eschivându-se. Mai
curând afirmaţia căuta să explice faptul că mirosurile acestea ale degradării
sunt comune multora dintre noi.
Lipsa
coloanei sonore face ca pauzele dintre replicile Fatmei Mohamed să lase loc
privirilor nedumerite ale celor din sală. Prestaţia actriţei este plină de
carismă, ajungându-se la un dialog cu publicul, fiind lipsit de urme sintetice.
Aceasta stabileşte o relaţie amicală cu spectatorii prin schimburi de priviri,
împărţind ciocolată şi adresându-se celor din sală întocmai cum o mamă vorbeşte
în faţa copiilor.
Într-un
asemenea spectacol, toată atenţia este ţintuită spre reacţia imediată a
publicului care devine parte integrantă a actului teatral. Toate formele rigide
ale convenţiei sunt înlăturate pentru a crea o atmosferă propice unei aşa-zise
discuţii, spun aceasta pentru că de multe ori răspunsul celor din sală nu este
unul verbal. De la chelneriţele juvenile, care chichotesc şi-şi spun lucruri în
şoaptă, la cei care pur şi simplu ascultă cu o expresie care le trădează emoţiile,
până la cei care privesc în gol, există o chimie a momentului. Contrastul de
care vorbeam devine recurent, Floricica povestind deopotriva situaţii banale şi
imagini bogate în metaforă. Unul dintre aceste tablouri este cel al bărbatului
desculţ care poartă în geantă o floare, privelişte ce trimite spre un soi de Léon în interpretarea lui Jean Reno. Sfârşitul spectacolului este
spontan şi produce o reacţie amuzantă din partea publicului, cei din sală
rămânând în poziţii şablon, liniştea apăsătoare fiind întreruptă în cele din
urmă de şoaptele ascendente.
MARIUS PǍTRǍŞCANU - student Teatrologie, Jurnalism teatral, anul I
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu