Inimi ce urăsc, inimi ce se zbat pentru vise, inimi ce fug de
haos - intr-o impletire scenica de succes!
Orașul vuiește
de liniște
uitând parcă de rosturile artei. O vreme dumnezeiască cu un cer atât de mândru
încă pătat ca o față de masă de
acuarelele dizolvate în apă a zâmbit în data de 7 februarie 2015, ora 17:00 în
sala 48, studenților din anul I
actorie, coordonați de prof. univ.
dr. Emil Coșeru, de lector
univ. dr. Tatiana Ionesi și de lector
univ. dr. Doru Aftanasiu, cu prilejul susținerii
examenului de actorie. Un examen care a fost așteptat
cu nerăbdare de multă lume – pentru a privi munca rodnică, perseverența
celor doisprezece artiști, poate și
de luna februarie care se va face criță
de talentul lor... Toate secvențele pe care
le-am urmărit au fost adaptări ale textelor originale. Întreg ansamblul a fost bine pus la punct, de
la decorul minimalist (masă, scaune, tablă de șah,
pahare, sticlă, scrumieră, carte), potrivit pentru fiecare dramatizare, până la
vestimentația și
accesoriile actorilor care au demonstrat
încă o dată preocuparea
pentru detalii (rochii, costume, ținute
sport), însă fără nicio ilustrație muzicală.
Două ore în care s-a trecut de la o stare la alta, simțindu-se
pulsul inimilor tremurând de emoții constructive
– inimi ce urăsc, inimi ce se zbat pentru vise, inimi ce fug de haos.
Momentul așteptat
a început cu adaptarea după romanul lui Paulo Coelho „11 minute” (un roman
îndrăzneț). Apariția
personajelor Patroana (Alexandra Diaconița)
și
Maria (Andreea Darie) au
stârnit interes.
Andreea
Darie a figurat tipul personajului echilibrat, cinic – ironic, nu doar cu o
singură caracteristică predominantă, aroganța.
Cu un surplus de
concentrare, în colaborare cu Alexandra Diaconița
s-a construit pe scenǎ preț de câteva
minute o atmosferă în care atitudinea de supunere a devenit covârșitoare.
Sclipirile din privirea
personajului Maria, ingenuitatea ei, la apariția lui Ralf Hart (Tiberiu Rusu), au impresionat spectatorii.
A
urmat „Răzbunarea”, după povestirea lui A.P.Cehov, şi totul a decurs aparent
vesel. Diana Costea, în rolul Actriței cu fardurile și
halatul albastru la ea, motivul disputei
celor doi, a demonstrat o predispoziție spre ludic,
până în momentul în care Mihai Afloarei, în personajului Actorului, și-a
luat rolul prea în serios. Poate că studentul ar trebui să își
aprofundeze mai mult personajele în viitorii ani de studii, deoarece în teatru
important este să fii, nu să pari.
S-a
continuat cu fragmentul semnat de Ileanu Vulpescu: „Clasă” avându-i
în distribuție pe Andra
Larisa Gorgovan și Katerina
Victoria Matei. Cu toate că această adaptare s-a repetat, am remarcat clar
interpretarea Andrei Gorgovan și a Alinăi
Aneculăese. Aceasta din urmă reuşind
sǎ domine cu superioritate scena. Surprinzând
perfect psihologia societǎţii noastre prin caracteristici
inspirate din realitatea care ne înconjoarǎ, Katerina Victoria Matei și-a salvat personajul exteorizând cu multă claritate și convingere ura, indignarea.
După momentele de „tragedie”, de reflecție
„Adolescenții timizi în
pădure” de Valentin Silvestru – a fost una dintre cele mai reușite
dramatizări. Între cele două personaje Fata (Alina Anecuăese) și
Băiatul (Mihai Afloarei) care a
fost convingător aici (spre deosebire de celelalte roluri), există o permanentă
contopire între faptele evocate și evocarea lor
cu candoare, cu sinceritate. Alina
Aneculăese a subliniat glisarea dintre real și
imaginar. În continuare, apariția
Chelnerului (Tudor Iustin Hurmuz) a adus note comice împins de dinamismul cu
care jonglează în personaj, cu
foarte mult nerv. A fost un moment vesel, ritmat, o explozie de energie.
Povestirea „Un caz din practică” de A.P.Cehov a reconstituit în scenă atmosfera cehoviană. Spațiul
de joc respiră firesc culoarea epocii cu unele tușe
metaforice, fiind întregită prin costumele ce subliniază simbolistica specifică.
Costumele „au vrăjit” efectiv prin paleta plină de culoare. Atât Kristina
Dimitrievna (Alexandra Vieru), Mama (Diana Maria Costea), Lizanka (Katerina
Victoria Matei) cât și Koroliov (Răzvan
Chirilă) au intrat în pielea personajelor cu naturalețe,
prin gestică, atitudine și „savurarea
murăturilor”, folosite ca
recuzită consumabilă. Katerina Victoria Matei și
Răzvan Chirilă au creat un
moment comic, ascuzându-și trăirile prin gesturi jucăușe.
Scenele
spectaculoase se succed, acumulând tensiuni emoționale. Rafinament și
subtilitate – sunt două dintre trăsăturile care au fost transmise de către
actorii Tudor (Tiberiu Rusu) și de Micaela
(Alexandra Diaconița), în secvența
după romanul lui Mihail Drumeș – „Invitație
la vals”. Sentimentele şi emoţiile - frica,
iubirea, spaima - exprimate de Diaconița
au invadat încǎperea. Tiberiu Rusu se concentrează asupra sentimentelor ce par
a lua viață, prin
păstrarea misterului personajului, în spatele firescului aparițiilor
sale. Tiberiu Rusu reușeste să ne spună
cine este de fapt, citindu-i-se bucuria în ochi, în clipa în care Diaconița
îi „cade” în brațe. Împreună reușesc
să creeze acel mic
univers intim, cald și amar, în care
două ființe se caută și
se tem să se găsească. S-au lăsat uitați
de lume,
atinși de blândețe. Spre final, pas cu pas, publicul
este condus într-un labirint îmbibat de emotii.
Episodului uşor lacrimogen îi urmeazǎ foarte
bine fragmentul comic, accentuat de hohotele spectatorilor, „Violul” de
Valentin Silvestru. Actorii-studenţi din distribuție
sunt delicioşi la propriu. Tinerii Mocareț
Florica, (Dumitriana Crețu) Mocareț
Vladimir (Răzvan Chirilă), Veștejeanu (Mihai
Afloarei) și Procurorul
(Tudor Iustin Hurmuz) debordează
de energie, de o dăruire exemplară, o imensǎ poftă de joc, creând un
moment extrem de apreciat de public. Stăpân pe el, Mocareț Vladimir (Răzvan Chirilă) debordează
de umor, după tot atâtea dispute și neînțelegeri. De la prima sa
apariţie până la final, actorul exteriorizeazǎ dorinţă de afirmare şi de
impunere a fi complice cu Veştejeanu (Mihai Afloarei). Tăioasă în replici,
Dumitriana Creţu își impune convingerile. Personalitatea personajului se
evidenţiazǎ treptat. Apariția
plină de vitalitate a Dumitrianei
Crețu este completată de rochia scurtă, roșie, cu accesoriile necesare, dar și de
o tolbă de calități actoricești cu înclinaţii spre comedie, care evident au descrețit frunțile celor prezenți. Publicul, înclin sǎ cred cǎ nu s-ar fi
plictisit chiar dacă momentul ar fi durat la nesfârșit.
Finalul scenei a fost și el remarcabil,
prin replica Procurorului (Tudor Iustin Hurmuz): „violați
nebuni la cap”.
Fragmentele au continuat cu adaptarea după
romanul „Adela” de Garabet Ibrăileanu. Adela (Alexandra Vieru) cu o voce tonică
și
cristalină, cu un chip luminos mângâiat de „filele” cărții,
cu un comportament aparent copilăros intră „timid” în lumea lui Emil Codrescu (Tiberiu
Rusu). Acesta din urmă dă dovadă de un echilibru fragil. Judecând strict planul cuplului de
îndrăgostiți, Adela (Alexandra Vieru) și Emil Codrescu (Tiberiu Rusu), se interpătrunde legătura romantismului
dulceag. Pe plan emoțional cuplul evoluează în mod clasic, valorizat prin performanțele actoricești, demonstrând bivalența bine subliniatǎ dintre mișcare și design-ul spectacolului. S-au
completat unul pe celălalt, lipsiţi de artificialitate.
Momentul
„Drum în tăcere” de Jean Băileșteanu, a fost
apreciat. Din distribuție fac parte: Primarul
(Tudor Iustin Hurmuz), Ghiță (Răzvan
Chirilă), Tănăsache (Mihai Afloarei) – (o evoluție
remarcabilă, spre deosebire de primul rol), Florina (Dumitriana Crețu)
și
nu în ultimul rând Ioniță
(Tiberiu Rusu). Nu doar se împletesc perfect în
interpretare, ci se pliază unul pe celălalt, încât vezi cinci actori închegând
o echipǎ desǎvârşitǎ. Fiecare își
folosește mijloacele de expresie scenicǎ, reuşind sǎ
decupeze momente pline de haz, de mare intensitate comicǎ. Reconfigurează,
practic asamblul simbolic, asigurând unitatea și
reușita reprezentației.
Tema, este tratată cu maximum
respect fiind integrată într-o poveste despre preţul asumării riscului.
Penultima scenǎ este după romanul lui Marin Preda,
binecunoscuta operă literară -
„Moromeții”.
Fragmentul este aleas extrem de inspirat. Ilie Moromete (Tiberiu
Rusu), Jupuitu (Tudor Iustin Hurmuz), ajutorul lui Jupuitu (Răzvan Chirilă), Tudor
Bălosu (Mihai Afloarei) și Catrina
Moromete (Dumitriana Creţu) traversează gradat nuanţe ale umanului. Întâmplările
își văd firesc de înşiruirea lor
logică care dospește și
se coagulează în personaje de sine stătătoare. Trecerea de la haz şi aplomb către dramă se face lin,
personajele capătând nuanţe, profunzime. Se încheagă totul, iar
atmosfera relativ relaxantă aduce un surplus de bună dispoziție.
Finalul a fost de asemenea notabil. Momentul
„Teleinterviu la țară” de Valentin
Silvestru, în care Tudor Iustin Hurmuz, cu înclinații
spre personaje comice, a adus savoare secvenței,
surprinzând cuplul format din Cireș Floarea (Andreea
Darie) și Cireș
Ion (Răzvan Chirilă) aflați în sat unde tradiția
și
obiceiurile sunt la mare cinste, personajul feminin, prezentând: „cănița”,
„cofița”, „cratița”,
aflând „săracul” reporter că ei posedă de fapt și
plită electrică, motor și
mașină de spălat. Drumul, pe care actorii plini de viaţă
îl parcurg în acest fragment, este de fiecare dată completat cu surpriza
propusă de către tinerii „soți”.
Examenul autentic
presărat cu momente de dramă și comedie, ne-a demonstrat
că teatrul ne poate atrage atât de mult
încât să devenim dependenți de el. Ne amuzǎm, râdem, apoi descoperim ce este în
spatele energiei molipsitoare şi zâmbetul se transformă în lacrimă.
Lavinia Lazǎr – studentǎ
anul I, Teatrologie, Jurnalism teatral
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu