Ivona Lucan - anul I, Teatrologie-Jurnalism teatral |
O
Medee plus Trei
Medeea este o capodoperă a teatrului antic, jucată la vremea sa
fără succes. Piesa îşi trage firul din mitul Argonauţilor, al cărui erou fusese
Iason. Dând dovadă de o neobişnuită iscusinţă, dar şi ajutat de Medeea, o
vestită magiciană, fiica regelui din Colchida, el obţine Lâna de aur, în
căutarea căreia îl trimisese, spre a-l pierde, Pelias, uzurpatorul tronului ce
ar fi trebuit să revină fratelui vitreg, Iason.
Cu
o abilitate diabolică, Medeea le convinge pe fetele lui Pelias să-l ucidă şi,
tăindu-l bucăţi, să-l fiarbă, amăgindu-le că astfel el îşi va recăpăta
tinereţea. Furios, fiul celui ciopârţit şi aruncat în apa clocotită îi alungă
din Iolcus pe Iason şi pe Medeea, refugiindu-se astfel în Corint, de aici
începând a se contura tragedia scrisă de Euripide.
Dacă
lui Seneca i se reproşează lipsa scenicităţii, Medeea se înscrie în replică, aici dialogul exercitându-şi din plin
funcţia dramatică. Şi dacă tot menţionăm această tragedie, scriitorul nu se
supune mereu canoanelor, ci propune o inovaţie de un efect şocant, punându-şi
personajul titular să comită cele două crime îngrozitoare (uciderea copiilor
lui Iason, care sunt şi ai ei) sub ochii spectatorilor. Seneca încalcă aici
regula statuată în Arta Poetică de
Aristotel: ”Medeea să nu-şi ucidă copiii înaintea publicului”.
Maia
Morgenstern- Medeea , Teatrul Național Bucureşti, regia Andrei Şerban |
Personajul Medeea
Atât
piesa lui Euripide, cât şi cea a lui Seneca, a atras atenţia contemporanilor
din mai multe motive: mai întâi a impresionat menţinerea tensiunii dramatice,
fiecare nouă scena aducând surprize şi efecte emoţionale (monologul Medeii,
care-şi plânge copiii înainte să-i omoare), apoi protagonistul este un personaj
pasional, dacă nu cumva alienat.
În
plus se poate sesiza utilizarea unor tehnici şi mecanisme, iar rolul corului
este redus. Toate acestea conferă modernitate piesei şi o apropie de o dramă
realistă, care va fi inventată abia la 1870.
Omul-Regizor-Andrei Şerban
Andrei
Şerban s-a născut la Bucureşti, în ajunul miezului de vară, la 21 iunie 1943.
Era unicul copil al unui fotograf şi al unei profesoare. Şerban avea să
mărturisească mai târziu că simţul pentru imagine l-a moştenit de la tatăl său,
iar sensibilitatea emoţională de la mamă. A dovedit interes pentru teatru de
foarte timpuriu (la patru ani distra musafirii cu spectacole de marionete).
A fost
student la U.N.A.T.C Bucureşti şapte ani, trei la actorie şi patru la regie.
Deşi agrea metoda bazată pe principiile lui Stanislavski, cursurile de vorbire,
mişcare şi improvizaţie scenică, simţea că nu se poate aduna, concentra, astfel
şi-a propus să exprime relaţia actor-spectator şi s-o exploreze ca regizor.
Şerban
a profitat de toate ocaziile pentru a călători la festivalurile studenţeşti în
Europa de est ca să vadă teatru, ca mai târziu, în 1972, la venirea sa în
Statele Unite în plină mişcare off-off Broadway la Teatrul „La Mama” – New York
să ia naştere Medeea, un spectacol
experiment, încă de pe băncile şcolii de regie, sub impresia lecturilor din
Artaud.
Viziunea regizorală
Povestea
poveştii Medeii începe în Iran, în toamna anului 1971, chiar pe meleagurile
unde odată a călătorit eroina. Un grup de şapte actori incantau la lumina
lumânărilor cuvinte neînţelese în greaca lui Euripide şi în latina lui Seneca.
„Ce, cum şi cât pot comunica actorii privitorilor atunci când nu mai au la
îndemână mijlocul lesnicios al cuvintelor de la sine înţelese ... „[1]
Pe
cât de lungă şi de anevoiasă a fost durata acestui spectacol, s-a jucat în
foarte multe spaţii precum: subsolul de la „La Mama”, ruinele de la Baalbek
(Liban), pe vârful muntelui Lycabetos (Atena), prin diverse văi şi munţi chiar
mai înalţi (Verbier), un loc celebru de ski în Alpii elveţieni.
Actorii
au avut la dispoziţie patru luni de pregătire, iar spectacolul s-a jucat timp
de opt luni. La început, regizorul a iniţiat lucrul prin exerciţii de mers şi
cântec sub „tutela” lui Yoshi, actor de NO, membru în grupul experimental al
lui Peter Brook, protagonistul în Orghast.
În viziunea lui Brook, spectacolul trebuia să fie: „simplu ca un joc de copii”,
iar Andrei Şerban întrebuinţa des imagini,
comparaţii, metafore din Manuscrisele
lui Zeami.
Colajul
muzical este realizat de Elizabeth Swados Liz, care aduce în componenţă
instrumente deosebite, culturi muzicale foarte îndepărtate între ele
(contrabas, tobă mare, tobe africane, instrumente de percuţie, ferăstrău, roţi
zimţate cu rol de clopote). Muzica spectacolului nu exista în sine, ea este
legată de joc, face parte din joc.
Bagheta
regizorului este prezentă în muzica lui Liz, prin felul său de a lucra cu
actorii, de a gândi şi de a simţi teatrul, iar compozitoarea trăieşte în jocul
actorilor, în rostirea lor, în reacţiile lor, în felul lor de a privi sunetele.
Ovidiu
Iuliu Moldovan - Medeea , Teatrul Național Bucureşti,
|
Tema
centrală este URA, Medeea fiind comparată cu lady Macbeth sau spunându-se
despre ea că nu este nici bună, dar nici rea. Este o piesă pe care regizorul nu
o înţelege deloc, fascinându-l enigma Medeii pe care vrea să o împartă cu
publicul.
Corul
vorbeşte uneori cu o „voce albă”, fără contur. „Vorbiţi ca şi cum aţi citi o
pagină oarecare, fără accent, fără intonaţie, citind numai, nici tare, nici
înalt, nici repede, nici lent, spuneţi doar cuvintele, lăsaţi sunetele să
vorbească.”[2]
Plecând de la aceste indicaţii regizorale, mă poartă gândul la
trimiterile/imboldurile date de Hamlet trupei de actori amatori, cuvinte care
semnifică un îndemn spre estetică, spre performanţă, acesta fiind în cele din
urmă un regizor-critic-bun psiholog. „ Recită tirada ... uşor curgător; nici nu
despica văzduhul cu mâinile, aşa de parcă ai tăia lemne, nu fi nici prea moale,
potriveşte-ţi gestul după cuvânt, să nu întreci măsura lucrurilor fireşti...”[3].
Scene întregi din spectacol sunt reduse, iar monologurile sunt recitate
integral, ba chiar femeile din public plâng uneori, deşi după cum spune Şerban,
Medeea nu te face să plângi.
Măştile
fixează expresiile, chipurilor li se ia individualiatatea, creându-se un fel de
ramă obiectivă, rece, pentru zbuciumul şi durerea spuse de după masca sa de
Medeea. După primele cinci reprezentaţii, repetiţiile încetează, tragedia
împărţindu-se în trei părţi, trei spaţii şi trei timpi.
Reflectoarele
cu lumini slabe şi acoperite cu filtre desenează contururile locurilor de joc
şi se sting când acţiunea se mută în alte părţi, iar actorii în timpul jocului,
de cele mai multe ori se disting dupa glasuri. La finalul reprezentaţiei,
spectatorii nu aplaudă, acesta fiind un gol special, proiectat anumit de
regizor.
Spectacolul
a fost de la bun început „sărac”, ascetic gândit din punct de vedere vizual,
zgârcit în imagini şi mişcări, îndepărtându-se de orice estetică teatrală,
construită pe voinţa de a vedea, de a arăta totul cât mai limpede.
La
un moment dat, Andrei Şerban caută în sat un „car de triumf” pentru zborul Medeei,
construit din ţesături colorate, văluri şi flori albe, roşii şi violete de
scaieţi ce împodobesc umilul cărucior de lemn care va purta triumful.
Spre
finalul spectacolului, un grup de fotografi doresc să fotografieze scene, iar
regizorul acceptă, cu toate că de obicei nu-i place să ofere asemenea ocazii,
aceasta fiind şi motivul pentru care se găsesc foarte greu imagini din
spectacolele sale.
Aşadar,
cartea Medeea lui Andrei Şerban reliefează
o aventură fascinantă a acestuia în teatrul american, un studiu al unei
evoluţii speciale teatrale şi un model de analiză din spatele cortinei.
Bibliografie
generală:
- Narti, Ana Maria– Medeea lui Andrei Şerban, Bucureşti,
2007, Fundaţia Culturală „Camil
Petrescu”
- Menta, Ed – Lumea magică din spatele cortinei, New York, 1997, Editura Unitext
- Shakespeare,
William – Hamlet, Bucureşti, 2009, Editura
Adevărul holding
[1] Ana Maria Narti, Medeea lui Andrei Şerban, Bucureşti,
2007, Fundaţia Culturală „Camil Petrescu”,
p. 10.
[2] Idem
p. 27 William Shakespeare, Hamlet, Bucureşti,
2009, Adevărul holding, p. 227
[3] William Shakespeare, Hamlet, Bucureşti, 2009, Adevărul
holding, p. 227.
Ivona Lucan - anul I Teatrologie-Jurnalism teatral
Ivona Lucan - anul I Teatrologie-Jurnalism teatral
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu