Mărturisiri
teatrale: o întâlnire dintre un actor și un viitor teatrolog.
„Zâmbesc
pentru că asta nu costă nimic”
(Interviu cu actriţa şi cadrul didactic - Laura Bilic)
Tânără,
talentată, grațioasă, dinamică și gingașă cu o privire și lumină
extraordinare, ne va împărtăși din experiența și gândurile ei…
Lavinia Lazăr: Ce v-a apropiat de teatru, de scenă? Primele încercări s-au petrecut
undeva în copilaria d- voastră?
Laura Bilic: Primele încercări nu s-au petrecut în copilărie.
În liceu am văzut un spectacol la Teatrul Național „Vasile Alecsandri” din Iași, „Visul unei nopți de vară”, regia Ion Sapdaru. L-am văzut de vreo
zece ori, eram în clasa a 9-a, și am simțit că asta vreau să fac:
teatru.
L.L.: Ce ascundeți și
cum vă păstrați întotdeauna misterul din spatele zâmbetului
pe care îl purtați precum o carte de vizită? Aveți o aură pozitivă...
L.B.:
Zâmbetul îl păstrez pentru că
odată m-am dus în Pasaj să-mi fac o cheie și acolo era
un domn foarte gras și foarte drăguț. La final,
când trebuia să plătesc mi-a zis: „Vă ofer un zâmbet pentru că asta nu costă
nimic”. Mi-a înseninat ziua omul acela și mi-am propus să zâmbesc mai mult. Și pentru că
îmi place când oamenii îmi zâmbesc mie. Ce ascund în spatele lui? Nu stiu, nu
ascund conștient nimic. Oricum, nu toate zambetele sunt la
fel. De fiecare data este altceva,
probabil.
L.L.: Dacă
nominalizez o parte din spectacolele în care ați jucat Un bărbat și
mai multe femei, Cum se face, Lecția, Mansardă la Paris cu
vedere spre moarte, Mitică Popescu, Insultă la public, Ultima ţigară a lui
Fondane, realizez că există într-adevăr un manifest estetic și spectacologic. Cum s-au
desfășurat repetițiile și cum a fost lucrul cu
regizorii?
L.B.: S-au desfășurat diferit pentru că sunt în
perioade diferite ale vieții, evoluției mele. Viața nu e prea lungă, evoluția nu e neapărat spectaculoasă, dar
fiecare rol mă îmbogățea, modifica ceva în mine și eram după aceea alta. Lucrul cu
regizorii la fel, a fost diferit, pentru că au fost oameni diferiți. Eu de fiecare dată am fost alta
cu ceva în plus sau în minus. Unele spectacole sunt recente, altele dintr-o
perioadă mai de demult, unde eram mai derutată, căutam poate într-o zonă mai
întunecoasă, poate nu zâmbeam atât de mult. Trebuie să ne schimbăm în permanență...
L.L.: Enumerați câteva întâmplări din
spatele scenei... Momente ciudate dar și vesele din timpul
repetițiilor?
L.B.: Ce îmi vine în gând prima oară…nu-i amuzant,
pentru mine a fost dureros. Eram la Constanța și jucam în Terorism în regia lui Felix Alexa. Jucam
rolul unei tipe dintr-un birou cu șase tinere. Intram în culise, unde trebuia sa
o văd pe o colegă de-a noastră decedată și să țip îngrozită. Iar urletul era obligatoriu. Eu
nu prea țipam și regizorul era binențeles nemulțumit pentru
că nu sunt îndeajuns de isterică. Era al treilea spectacol, după terminarea
studiilor și eram foarte
emoționantă. Mă consuma foarte mult faptul că nu îmi ieșea și … și binențeles că mă
antrenam zilnic. Începusem să-mi antrenez diafragma, ieșeam pe plajă,
urlam acolo, făceam încălzirea. Încetul cu încetul pregătirea s-a văzut. Când am
țipat îndeajuns de bine, a venit regizorul foarte
nervos și mi-a spus: „Pentru că tu nu ești în stare
să țipi, vii tot mai aproape de scenă?!”. Am început să
plâng. Apoi să râd. A fost un compliment. A fost totul bine, într-un final. Și…De atunci știu să țip.
L.L.: Aveți o regulă de bază pe care să o respectați în procesul scenic? Dacă
nu e secretă...
L.B.: Ce bine ar fi să am secretul. Eu cred că
trebuie să căutam adevărul. Dar nu este ușor tot timpul să nu te minți pe tine. Încerc
să renunț la orgoliu.
Nu-mi reușește, dar încerc.
L.L.: Ați făcut parte din distribuții unde spectacole precum S-a întâmplat într-o joi, Brut, Călăul și
Călăuza s-au desfășurat în spații nenconvenționale. Există diferențe majore dintre scena unui
teatru și aceste spații?
L.B.: Da, există. Mi-a fost greu la început pentru că îmi place scena. Îmi place al patrulea
perete. Mi-a fost greu pentru că mă emoționam foarte tare în momentul în
care mă uitam în ochii oamenilor. În afară de Brut, adresarea era directă,
eram cu publicul ochi în ochi. Am crezut că pot păcăli, că pot să mă prefac a
mă uita în ochii spectatorilor, dar am înțeles că mint. Minciuna se vede indiferent
și în viață și pe scenă. Acum prefer spațiile neconvenționale, tocmai pentru apropiere,
contactul cu publicul. Spectatorii simt nevoia să desfințeze bariera, tocmai pentru că avem
nevoie de mai multă afecțiune, de mai mult contact uman. Ne-am dezvoltat mult pe
partea de tehnologie, televiziune și atunci trebuie să compensăm.
L.L.: Cu ce stare doriți să plece publicul de la
spectacolele în care jucați?
L.B.: Greu de zis. Să plece cu o stare. Ar fi ideal dacă
ar pleca cu o stare. Pe de altă parte nu mă pot gândi așa.
Ar însemna, ca eu ca actor pot să influențez părerea a o sută de persoane și mi se pare vanitate să cred asta.
Mi se pare că nici nu este sănătos ca toți să plece cu aceeași stare, adică fiecare dintre noi
avem experiențele noastre, educația noastră, avem amintirile noastre și fiecare ne raportăm diferit la
ceea ce se întâmplă pe scenă. De asta ar fi bine dacă ar fi o stare, care e aia
aproape că nici nu mai contează,
înseamnă că omul a vibrat.
L.L.:
Herman a fost o experiență
pentru dumneavoastră în lumea filmului. Ce v-a fascinat și ce
regretați din această întâlnire?
L.B.:
Herman
nu este prima mea experiență cu filmul.
Am mai avut o apariție și la Prima Tv. Am lucrat cu Dragoș Alexandrescu
la un scurt metraj. A fost și experiența Herman…Cert este că îmi place pe platoul
de filmare foarte mult.
L.L.:
Actorii trăiesc multe vieți pe scenă… Care a
fost rolul cel mai apropiat de dumneavoastră?
L.B.:
Dacă rolul este apropiat de mine ca om, nu prea îmi place. Mi-a plăcut foarte
mult cand am lucrat cu Antonela Cornici pentru unul dintre examenele ei, la Pescărușul și făceam Arkadina. Sau cu Octavian Jighirgiu la spectacolul Cum se face…
L.L.: Pe lângă slujirea teatrului, faceți
parte din familia Universității de Arte „George Enescu”. Aveți un
spirit tânăr. Cum vă simțiți alături de studenți?
L.B.: Din ce în ce mai bine. Îmi place foarte mult
munca de laborator, îmi place să despic firul în patru. La școală avem
parte de acest laborator și am fost și norocoasă,
pentru că am avut parte de studenți foarte buni, uman vorbind în primul rând.
L.L.: …actrița și
profesorul ne pregătește ceva în viitorul apropiat?
L.B.: Acum vreau să mă axez mai mult pe școală. Vreau
să pregătesc examene în care studenții să se simtă bine, și să câștige în adevăr.
L.L.: Un sfat și un gând viitoriilor artiști?
L.B.: După părerea mea, consider că trebuie să
zâmbim, să nu fim orgolioși, să nu ne mințim pe noi,
nici pe ceilalți. Și să fim prezenți. Asta le-aș spune tuturor,
să fie prezenți și fizic și psihic. Noi punem bariere, punem piedici
unui lucru care poate dacă l-am lăsa să curgă de la sine… să încercăm să nu ne
mai facem griji. Să nu mai dăm vina pe colegi, pe costum, pe decor, să încercăm
noi să rezolvăm problemele pe care le avem. Nimeni nu este vinovat, nici noi,
nici ceilalți. În principiu, trebuie să fim bine noi cu noi, în
pace. Sună ca un clișeu, dar asta cred.
Dacǎ şi actorul te întreabă ... Tu ce să-i faci?
…Cu masca actorului și stiloul cronicarului
(Interviu cu studenta Lavinia Lazǎr)
Laura Bilic: Cum s-a produs apropierea ta de teatrologie?
Lavinia Lazăr: Pot să mărturisesc că am ales cu ochii închiși drumul spre această specializare. Iubesc să
cunosc povești de viață, să cunosc oameni care îmi mărturisesc din experiențele lor. Orașul în care
locuiam îi găzduia și pe actorii de la Teatrul „Mihai Eminescu”, Botoșani. În momentul
în care eram spectator, totul părea să devină atemporal. Era un refugiu şi un
bun moment de a lua contact cu lumea teatrală. Din timpul clasei a X-a am descoperit
și secția de Jurnalism teatral. Suna foarte bine. Nu am
mai stat pe gânduri, și am
pregătit din timp lucrările pentru admitere. Teatrologia presupune o îmbinare
perfectă între cuvânt și
spectacol pe hârtie.
L.B.: Care crezi că sunt calitățile unui bun teatrolog?
L.L.: Sunt convinsă că
un teatrolog valoros caută mereu în valiza lui calităţile omului educat.
Păstrarea bunului-simţ şi a măsurii, în primul rând se cuvine să predomine. Criticul
de teatru caută să cunoască legile privirii, ale ascultării, să aprecieze
efortul şi munca creaţiei care, ghiciţi ce?, se află pe scenă, sau pe lângă ea.
Apoi se adaugă cultura, receptivitatea, generozitatea de a accepta oferta
artistică. Și asta nu este tot. Autenticitatea,
creativitatea, responsabilitatea, curajul de a opri timpul prin minunatul condei,
analizarea şi nu judecata impulsionează spiritul critic înspre reușită. Aceste abilităţi sunt puse în lumina visului,
cu îndrăzneala de a scrie adevărul. Când eşti în calitate de teatrolog, pe
lângă abilităţile enumerate mai sus, visul face parte, totuşi şi din universul
actorului. Acel catharsis care se produce pe scenă, trebuie primit de cronicar.
Aşadar, formele de spectacol dezvăluite lumii trebuie transpuse în mod clar şi
vizual pe foaia albă.
L.B.: Care este proporția obiectivitate/subiectivitate într-o cronică teatrală?
L.L.:
Este ușor să găsești de criticat, mai greu este să
recunoști binele și necesitatea internă a acestuia.
Hegel a născut ideea conform căreia
sugera demersul criticii teatrale: „cultura
începătoare pleacă întotdeauna de la critică, cea desăvârșită,
însă, vede ce este pozitiv.”
A vorbi despre obiectivitate în cronica teatrală este o
utopie. Ar putea naște controverse. Nu există o reţetă a proporţiei...
L.B.: Unde visezi să ajungi, profesional vorbind?
L.L.: Ori la radio, ori ca moderator Tv, ori un reporter
iscusit și în paralel să scriu la
o revistă culturală. Nu iubesc rutina, și cred că aceste căi alese îmi oferă provocări și activităţi care vor genera schimbări benefice
pentru gândul meu.
L.B.: Ce rol ţi-ar plăcea să joci? ipotetic, bineînţeles
L.L.: Frumoasă
întrebare. M-aş simţi foarte bine dacă aş juca roluri de comedie. Drama o trăim în diverse momente ale vieţii: când dispare cineva din viaţă,
când nu mai sunt bani, când dorul devine inamic... Aşa că lumea are nevoie de
zâmbet şi de veselie. Prin rolurile de comedie aş reuşi, probabil, să fac
publicul să se deconecteze din monotonia cotidiană.
L.B.: Și care este
cea mai mare temere a ta?
L.L.: Spaime nu mai am. Îmi mai pun tot felul de întrebări. S-au mai înmulţit
persoanele care au descoperit definiţia teatrologului? Va fi recunoscută
această meserie în lume ca fiind una de viitor? Își va câștiga respectul cuvenit criticul de
teatru? Vor dispărea etichetările greșite
asupra lui?!...Dar până atunci, sunt părtașă la evenimentele culturale care îmi croiesc drumul...
Material realizat de
Lavinia Lazǎr – Teatrologie şi Jurnalsim
teatral, anul III
Universitatea de Arte „George Enescu”
Iaşi
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu