Personaje feminine între lupa cercetǎtorului şi sensibilitatea actorului
Tamara Constantinescu, autoarea cǎrţii Valenţe ale personajului feminin în teatrul
ionescian şi beckettian, este,
înainte de toate, actriţă la Teatrul Dramatic
„Fani Tardini” din Galaţi, apoi, cadru didactic asociat al Universităţii de
Arte „George Enescu” din Iaşi. În aceeaşi instituţie, domnia sa, alǎturi de
alte cadre didactice, se ocupǎ şi de revista academicǎ „Colocvii teatrale” unde
îndeplineşte funcţia de redactor. O vastă activitate, nu numai în domeniul
teatral (a mai jucat la Teatrul Dramatic din Braşov, dar şi la Teatrul „V.I.
Popa” din Bârlad), ci şi în publicisticǎ
(poezie, proză) sau în cercetare, cu multiple lucrări susţinute în simpozioane
şi reuniuni ştiinţifice. Studiile
autoarei s-au axat pe două direcţii - Arta actorului şi Jurnalism.
Punctul nostru de interes se focalizează asupra cǎrţii Valenţe
ale personajului feminin în teatrul ionescian şi beckettian, o lucrare amplă, în mare parte paginile tezei de
doctorat, care aduce în centrul ei o provocare, aceea de a scrie despre teatrul
absurdului, „curent” comentat de importanţi exegeţi ai artei teatrale, care au
lansat un adevărat „debate”. Lucrarea Tamarei Constantinescu, după cum
menţionează autoarea în paginile sale, nu-şi propune contrazicerea opiniilor
altor cercetători, ci, dimpotrivă, se sprijină, acolo unde a fost cazul, pe
ideile impuse de aceştia. Înainte de a începe acest demers Tamara
Constantinescu a parcurs o impresionantǎ bibliografie. Piese de teatru, jurnale,
critică de specialitate. Cartea oglindeşte opera a două mari embleme ale teatrului
absurdului, Eugène Ionesco şi Samuel
Beckett. În privinţa scrierilor ionesciene Tamara Constantinescu mǎrturiseşte, printre
altele, cǎ nu a întreprins studiul personajelor feminine ionesciene
din piesele de teatru scurt, pentru că acestea nu se încadrau în liniile de
analiză pe care le-a urmărit. Iar despre teatrul beckettian, ca şi la Eugène
Ionesco, a avut ca punct de plecare opiniile criticilor despre dramaturgia
beckettiană. O observaţie importantă este aceea că, autoarea a trecut
informaţiile prin două filtre diferite. Primul este cel al ochiului unui
cercetător, iar cealalt, cel al sensibilităţii actorului. Datele sunt
palpabile, doar la nivel teoretic, însǎ transpunerea scenică şi ocazia de a juca în
câteva piese ce aparţin teatrului deriziunii, i-au oferit o altă perspectivă
(mai) aprofundată.
Cartea Valenţe ale personajului feminin în teatrul ionescian şi
beckettian cuprinde şase capitole,
care, după cum indicǎ
şi titlul, are ca scop să urmărească prin
fineţea observaţiei, multiple faţete ale unor personaje feminine ionesciene şi
beckettiene. Primul capitol cuprinde o prezentare generală a semnelor teatrale,
aşa cum aratǎ ele în teatrul celor doi dramaturgi, cel de-al doilea
accentuează anumite caracteristici distinctive ale antieroinei, din piesele
ionesciene şi beckettiene, dar nu înainte de a prezenta particularităţi ale
eroinei clasice.
Apoi, întregul demers se rǎsfrânge asupra cuplului, a personajului
feminin în contextul acestei realaţii. În piesele lui Ionesco, cel mai des este
prezentat cuplul căsătorit. În cuplurile beckettiene partenerii nu stabilesc numai relaţii de
egalitate sau de afecţiune. Cu cât depănăm filele lucrǎrii, ni se reveleazǎ şi un personaj feminin „prezent
prin absenţă” sau un personaj feminin ca liant între jurnale şi dramaturgia
ionesciană. Se ştie cǎ simbolul este extrem de prezent în teatrul absurdului,
aşa cum demonstreazǎ şi autoarea, simbolurile se (re)găsesc în gesturi, în
obiecte scenice, în simbolistica onomastică sau în semnificaţia culorilor. Eugène
Ionesco şi Samuel Beckett au ilustrat în textele lor iluzii, nelinişti, spaime,
speranţe sau dorinţe neîmplinite şi eşecuri. Piesele nu au o expoziţiune, o
acţiune clarǎ, precisǎ, care ar putea să se dezvolte, iar deznodământul nu este,
de cele mai multe ori, logic. În acest no man`s land, un teritoriu arid,
incapabil de regenerare nimic pozitiv nu este posibil, doar angoase, coşmaruri
şi obsesii ale personajelor. Teatrul absurdului este o zonǎ a ambiguului, a ilogicului
şi din această cauză, de cele mai multe ori, cititorii / spectatorii întâmpină
dificultăţi în receptarea şi descifrarea sa. Cartea de faţă oferǎ însǎ chei de înţelegere a unui
univers, aparent încifrat, ambiguu şi în acelaşi timp atractiv pentru creatorii
de spectacole. Lucrarea Tamarei Constantinescu este completatǎ cu un rezumat în limba
englezǎ a conţinutului ei, iar mai apoi, în paginile finale, descoperim
secvenţe teatrale imortalizate în fotografii, ale personajelor întruchipate de autoare în
spectacole pe texte de Eugène Ionesco.
Ivona Lucan – Teatrologie şi
Jurnalsim teatral, anul III
Universitatea de Arte „George
Enescu” Iaşi
Material publicat în revista
Festivalului Internaţional de Teatru - Fest(in)
pe Bulevard, al Teatrului Nottara, Bucureşti, octombrie 2015
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu