duminică, 31 mai 2015

Faţetele monştrilor shakespearieni - Ivona Lucan



Faţetele monştrilor shakespearieni




Întotdeauna examenele-spectacol, pe care le au de susţinut studenţii, indiferent dacă se apropie de perfecţiune sau mai au presărate pe alocuri stângăcii, vor avea un farmec aparte, datorită faptului că, viitorii artişti (majoritatea, teoretic!), în perioada facultăţii manifestă o extraordinarǎ sete de joc şi joacă.
Pe viitor, evident că se vor schimbă multe aspecte, dar momentan tinerii îşi doresc să se afirme, să fie ascultaţi şi văzuţi de către spectatori. Astfel, pe dată de 2 februarie, m-am aflat, că de obicei, într-una din sălile Universităţii de Arte „George Enescu”, la examenul de Actorie (coordonat de către actorul Călin Chirilă) al studentelor din anul II, de la secţia Actorie/Păpuşi/Marionete. Fără  întârziere, la ora 17, sala a fost umplută de publicul fidel, care a asistat la un colaj de piese, având ca temǎ pe semestrul acesta modul Shakespeare.






Încă de când am păşit în încăpere, am simţit un fior rece, creat de ilustraţia muzicală, ce se derula pe fundal…un zgomot sau mai bine zis un vuiet disonant, care sporea tensiunea. În faţă, undeva pe mijlocul clasei era situată „scena”, unde tinerele actriţe erau în transă, concentrate asupra momentului. Un cub negru, ce susţinea şase siluete inerte, machiate în tonuri de pal, până la accentuarea unor trăsături grave. Costumele s-au pliat perfect şi le-au oferit studentelor o posibilitate mai mare de a se apropia de partiturile dramatice, pe care le-au abordat.

Rând pe rând, corpurile au început să prindă viaţă! Richard al III-lea este studiat (destul de) serios de către Alexandra Botez. Cea din urmă ne înfăţişează un monstru (un cocoşat şchiop şi cu o mâna beteagă) alcătuit dintr-o paleta de nuanţe actoriceşti. De la siguranţă, forţă, iscusinţa, viclenie, până în extremă cealalalta, în care puternicului Richard al III-lea îi apune soarele. Este dezumanizat de himerele morţii. O observaţie aş avea de punctat: viitoarea actriţa a pornit în forţă jocul, lucru, nu neapărat greşit, dar Richard al III-lea se dezvăluie treptat, pentru că la final să atingă apogeul. O relaţie (suficient) de solidă se consolidează între Botez şi Bianca Ciubotariu, cea care îi dǎ viaţă personajului Margareta. Soţia lui Henric al VI-lea are o imagine lividă, mortuară, dar intenţiile sale dramatice îşi ating scopul, acela de a aduce prin blestemele şi profeţiile sale un final negru.







Alexandrei Maxim îi revine Iago, din piesă Othello. Cu toate că, Othello este personajul principal din text, cunoscut că maurul, care a ucis-o din gelozie pe Desdemona, eu înclin să punctez că, de fapt, Iago este cel care primează. Maxim îşi croieşte personajul cu multă tenacitate şi forţă. Printre altele, notabil este mersul sistematic, asemator unui general, pe care ea îl adoptǎ. Iago sădeşte viermele geloziei în Othello, îi întunecă raţiunea şi ştie cum să-şi traseze calea-încet şi sigur, prin ageritate şi viclenie.

Duo-ul format din Cristina Tofănel (Lady Macbeth) şi Mădălina Romila (Macbeth) este credibil. Tofănel este plină de şarm, iar printr-un zâmbet este capabilă să-şi ascundă gândurile perfide, şi, totodată este femeia pilon, în mâinile căreia se află sforile, pe care ştie să le mânuiască, în aşa fel încât Romila să cedeze în faţă ei şi să-l ucidă pe Duncan. Cea din urmă este o fiinţă fără control, fără nicio noimă şi atinsă de spaimǎ, aspect care-i face veridic jocul actoricesc.




Un personaj extrem de captivant, bine studiat şi însufleţit este îngerul morţii, pe care Cătălina Chipirişteanu îl îmbracă cu graţie atât în actorie, cât şi în plastică corporală. Ea este prezentǎ pe tot parcursul momentului, ca o amprentǎ. Mişcările, înfăţişarea şi modulaţiile vocii sale nu au cum să nu-ţi stârnească atenţia. Momentele sale dramatice au fost alcătuite din mici intermezzo-uri, care erau menite să agraveze momentele şi prezenţa funebră inevitabilă din acel „cimitir de plumb”. Imediat ce am zărit-o şi am auzit-o am făcut o trimitere la Ofelia Popii (Mephisto, din Faustul lui Purcărete) .

Trebuie să mǎrturisesc că anul acesta am fost surprinsă într-un mod plăcut. Dacă anul trecut, studentele se confruntau cu teatralitatea şi stridenţa, acum am văzut un examen-spectacol studiat cu minuţiozitate, aşezat.




Ivona Lucan – studentǎ Teatrologie-Jurnalism teatral, anul II

           Fotografii – Andrei Sandrino

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu