duminică, 13 martie 2016

Lavinia Lazǎr - interviu cu actorul Mircea Diaconu



Dan Micu - cel mai talentat regizor cu care am lucrat în viața mea

(interviu cu actorul Mircea Diaconu)








Începutul toamnei ne-a oferit un alt maraton de festivaluri de teatru adresat spectatorilor de toate vârstele. Anul acesta, pe plaiuri bucureștene, s-a desfășurat în perioada 8-17 octombrie (2015), ediția a III-a Festivalului Fest(in)pe Bulevard. Predominantă a fost prezența trupelor străine, care au adus, fiecare la rândul și în felul său, producții inedite pentru cei mici și cei mari. Punctul forte al evenimentului organizat a fost selecția unor spectacole de toate genurile pentru toate gusturile, la care s-au adăugat - secțiunea „evenimente stradale”, secțiunea „colocvii”, secțiunea „lansări de carte de teatru”, secțiunea „spectacole-lectură”, secțiunea „vedeta de lângă tine”, secțiunea „ateliere”, și nu în ultimul rând secția „In memoriam”. În calitate de redactor, pentru perioada în care s-au desfășurat aceste întâlniri culturale, am avut șansa de a-l cunoaște pe actorul Mircea Diaconu. Festivalul a oferit un excelent prilej  de întâlnire a artiștilor prezenți, de comunicare cu oamenii dedicați artei teatrale, de împărtășire a ideilor și semnificațiilor celor văzute, în toate cele nouă zile de desfǎşurare. Secţiunea „In Memoriam”, de al cărui concept şi organizare s-a ocupat criticul de teatru Doina Papp, aduce un omagiu unor nume mari ale scenei româneşti care s-au stins din viaţă, printre aceștia se numeră și regizorul Dan Micu.
În  interviul ce urmează  vom cunoaște întâmplări adevărate împǎrtǎşite de  actorul Mircea Diaconu, care a venit special din Bruxelles, pentru evenimentul dedicat regretatului regizor. Evocarea artistului Dan Micu e nu numai o datorie a Teatrului Nottara, dar și un gest de recunoștință pentru tot ce a realizat în anii de viață. Un creator înzestrat cu un talent special,  a construit spectacole care ar trebui difuzate în mass-media, măcar ocazional. În același timp a format actori și le-a transmis  puterea de a realiza un altfel de teatru.
Cum o legătură dintre un student la actorie şi un regizor se poate transforma într-o prietenie pe viață, o parte din întâmplările anilor de studii dar și planuri în domeniul politicii sunt dezvoltate în rândurile de mai jos.


            Lavinia Lazǎr: De-a lungul carierei dumneavoastră în ce spectacole regizate de Dan Micu ați jucat?
Mircea Diaconu: O mulțime. Am lucrat cu el încă din anul doi de facultate, în micile studii, o scenă, un act. Una dintre șansele vieții mele a fost că în anul trei de facultate, am fost prezentat lui Liviu Ciulei. După ce s-au terminat anii universitari, spectacolul lui Dan Micu de diplomă a fost și al meu–o dramatizare Alexandru Lăpușneanu, extraordinară – eram în top. După care am jucat aici cu el o mulțime de spectacole: Cum vă place?, Aprilie, dimineață! O spun de fiecare dată, că Dan Micu a fost cel mai talentat regizor cu care eu am lucrat în viața mea. Poate ceilalți aveau un sistem de lucru, o tehnică, sau ca în cazul domnului Liviu Ciulei, cultură absolută, Dan Micu avea talent, te surprindea în fiecare secundă, plus că simțea zgomotele, luminile; la un moment dat a construit un întreg spectacol din zona de imagine, pornind de la un bec aprins întâmplător. Din păcate, nu se mai vorbește suficient despre el. S-a produs ceva ce mă sperie, parcă s-a produs o ruptură între generații.

L.L.: Care vă este cea mai dragă amintire legată de marele regizor Dan Micu?
M.D. Avalanșe de amintiri. Îmi aduceam aminte de atâtea momente de toate categoriile, și intime și de spectacol și de trăsnăi. Am trăit o viață împreună: în cămin, pe lângă gară, cu fete...eram tineri. La un moment dat, vreau să scriu despre toate lucrurile acestea, despre lucrurile intime, deci nu fac teorie teatrală, nu fac exegeze de niciun fel. Pur și simplu felii de viață...

 L.L: Cum era Dan Micu la repetiții?
M.D. Era un vrăjitor. În prezent, nu mai găsesc oameni de calitatea, sensibilitatea, fantezia sa. Văd oameni în general, care aplică scheme, moduri - nu trec prin suflet, trec prin creier, cinisme de tot felul. Tratamentul cinic al oricărei realități nu îl pot suporta. Când eram cu Liviu Ciulei, cu Pintilie, se vărsa sufletul din noi...

L.L: Prezența dumneavoastră în cadrul Festivalului Fest(in) pe Bulevard are o legătură afectivă cu Dan Micu?
M.D. Sigur, mi-am dorit lucru acesta de foarte multă vreme. Astăzi a fost doar un început. Am venit special din Bruxelles.

L.L. Unde credeți că se îndreaptă cultura română în capitala Europei?
M.D.: Nu se îndreaptă. Am inițiat acolo un centru cultural care se numește Europa România Cultural. Anual, la finalul lunii septembrie, acest program înseamnă un calup de cultură românească și este foarte bine cotat, nu este un teatru în sine, dar este cu foarte multe săli, cu foarte mulți spectatori. Am să dezvolt o secțiune teoretică de dezbatere publică a postului cultural între România și Europa. Îmi doresc tare mult să fac o demonstrație pentru potențialul multicultural deoarece cultura românească există, dar nu este exploatată suficient. Ar fi de dorit ca România, conceptual să încerce să invadeze cultural Europa. Asta vreau...o invazie. Avem așa multe personalități de mare calitate și exotică care ar rupe occidentul, dar nu interesează pe nimeni avantajele uriașe pe care le-am putea avea.

L.L: Pentru final, aș dori să transmiteți publicului pasionat de artă, un mesaj, un gând...
M.D. Dacă este vorba despre publicul românesc, aș vrea să transmit, că în România, într-o țară de teatru sau de film, dacă ai succes, simți că îl deții. Deci aici, publicul este atât de exploziv și de electric și de comunicativ încât artistul întotdeauna este fericit. Și asta o spun în raport cu temperamentul altor popoare. Este o diferență uriașă.


Lavinia Lazǎr – Teatrologie şi Jurnalsim teatral, anul II                      
Universitatea de Arte „George Enescu” Iaşi



Material publicat în revista Festivalului Internaţional de Teatru  - Fest(in) pe Bulevard, al Teatrului Nottara, Bucureşti,  octombrie 2015


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu